remont domu
Dom

Wyniki badania: Jak Polacy remontują domy?

Sezon remontowy w pełni, a jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki Quick-Step, rośnie chęć inwestowania w komfort i jakość domowych przestrzeni. Ponad 60% ankietowanych chce w ciągu najbliższych trzech lat przeprowadzić remont. Wśród nich 27% zdecydowanie planuje takie działania, a 34% skłania się ku tej decyzji. Trend ten wskazuje na rosnącą gotowość do podnoszenia standardu warunków mieszkaniowych.

Wprowadzanie zmian w wystroju domu czy mieszkania nie zawsze musi oznaczać wielki projekt i spektakularną metamorfozę. Z badania przeprowadzonego na zlecenie marki Quick-Step wynika, że Polacy częściej decydują się na odświeżenie przestrzeni i wymianę poszczególnych elementów, niż na generalne remonty. Ankietowani średnio chcą przeznaczyć na remont 13 843 zł – a wśród najczęstszych odpowiedzi podają kwoty rzędu 1000 zł (20%), 10 000 zł (15%) i 5 000 zł (13%).

Priorytety remontowe: malowanie ścian, zmiana umeblowania i wymiana podłogi

Ściany i podłoga stanowią tło dla aranżacji wnętrza. Nowy, odświeżony kolor ścian pozwala poczuć się w domu jak w zupełnie nowej przestrzeni – to działanie proste i efektowne, które przynosi natychmiastowy efekt. Nic dziwnego, że aż 57% respondentów wskazuje malowanie jako priorytet remontowy. Kolejne 28% planuje zmianę umeblowania, co pozwala na dostosowanie przestrzeni do aktualnych potrzeb i stylu życia domowników. Z kolei podłoga to inwestycja na lata – 20% respondentów nie zmieniało nawierzchni w miejscu zamieszkania od 10 lat, a 19% nigdy nie przeprowadzało tego typu remontu. Na wymianę podłogi zdecydowałoby się 21% ankietowanych, co czyni ją jedną z trzech głównych prac remontowych wymienianych w badaniu przez Polaków.

Plany-remontowe-Polaków-Quick-Step-infografika-1.jpg

Wybór podłogi – praktyczność ważniejsza niż wygląd

Zgodnie z wynikami badania zleconego przez markę Quick-Step, Polacy przy wyborze podłogi przede wszystkim kierują się jej ceną (47%) i trwałością, czyli odpornością na ścieranie i zarysowanie (46%). Na aspekt łatwości montażu, rozumianego także jako opcja samodzielnej instalacji podłogi, zwróciło uwagę 16% ankietowanych. Może to świadczyć o częstszym zlecaniu tego zadania profesjonalistom, niż wykonywaniu go na własną rękę. Jako istotną cechę przy zakupie podłogi 31% respondentów wskazało kwestie utrzymania jej czystości, która jest prawie tak samo przesądzająca jak wygląd (30%). Natomiast opinie bliskich, dostępność wzorów i kolorów, tłumienie hałasów czy możliwość zastosowania ogrzewania podłogowego nie mają większego znaczenia (3-6%). Z badania jasno wynika, że praktyczność podłogi jest dla ankietowanych zdecydowanie ważniejsza niż jej aspekty estetyczne. Badanie wykazało też, że 24% Polaków uznaje za istotne wykonanie podłóg z materiałów nadających się do recyklingu, a połowa ceni surowce odnawialne. W praktyce niewiele osób kieruje się tymi wartościami przy zakupie podłogi. Oznacza to, że zrównoważona produkcja nie jest priorytetem, choć 7% ankietowanych jest gotowych zapłacić więcej za podłogi wykorzystujące takie rozwiązania, a 27% jest ku temu skłonnych.

Budżet kontra rodzaj podłogi

Cena to decydujący czynnik przy wyborze podłogi – ile zatem planują przeznaczyć Polacy na jej wymianę? Jak wynika z badania, średnia kwota zakładana na remont podłogi wynosi 5 696 złotych, a przeciętny planowany metraż do wymiany nawierzchni to 47 metrów kwadratowych.

Na podstawie średniego budżetu i metrażu można założyć, że ankietowani planują przeznaczyć 121 zł na metr kwadratowy nawierzchni. W tej cenie można nabyć płytki ceramiczne, które są pierwszym wyborem ankietowanych pod kątem kuchni, łazienek i przedpokoju, natomiast wyzwaniem będzie zakup podłogi drewnianej – deklarowanej jako topowe rozwiązanie do salonów i sypialni. Trwałą, praktyczną, a przede wszystkim piękną i atrakcyjną cenowo alternatywą zarówno dla parkietu, jak i płytek, są panele podłogowe – winylowe lub laminowane, które wymieniane są w drugiej lub trzeciej kolejności pod kątem każdego z pomieszczeń – komentuje Patrycja Krogul, Marketing Manager i ekspert marki Quick-Step, producenta luksusowych paneli laminowanych i winylowych.

Panele podłogowe są chętnie wybierane do sypialni i salonów – 27% ankietowanych decyduje się na podłogi laminowane w sypialni, a 25% w salonie. Panele winylowe zyskują popularność w pokojach dziennych, gdzie chce je zamontować 20% respondentów. Choć rzadziej stosowane w łazienkach i kuchniach, panele doskonale sprawdzą się również w tych przestrzeniach, dzięki właściwościom jak wodoodporność i łatwość utrzymania czystości.

Plany-remontowe-Polaków-Quick-Step-infografika-2.jpg

Polacy są coraz bardziej skłonni inwestować w renowacje swoich wnętrz. W nadchodzących latach można się zatem spodziewać, że zainteresowanie modernizacją domów nie osłabnie. Ankietowani będą kontynuować inwestycje w poprawę komfortu i estetyki swoich mieszkań, zwracając coraz większą uwagę na praktyczne aspekty materiałów oraz koszt remontów.

O badaniu

Badanie nt. planów remontowych Polaków. Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie marki Quick-Step na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1160 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 12 – 15 lipca 2024. Metoda: CAWI.

O Quick–Step

Quick–Step to marka podłóg pierwszej klasy produkowanych przez UNILIN. Nieustanne badania i innowacje, a także nacisk kładziony na jakość sprawiły, że Quick–Step należy do wiodących producentów podłóg. Marka ta jest znana z systemu montażu Uniclic®, który nie wymaga użycia kleju. Początkowo była przystępną cenowo alternatywą dla drewna, ale dzięki rozwojowi, stała się całkowicie nową kategorią, z szeroką ofertą łatwych w montażu i konserwacji podłóg o przemyślanym wzornictwie I na każdą okazję. Obecnie Quick–Step to marka produkowanych na całym świecie parkietów z drewna i laminatu, oraz luksusowych podłóg winylowych, obecna w ponad 100 krajach. Jest faktycznym liderem w dziedzinie wzornictwa, innowacji i jakość.

Żródło: Quick–Step

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *