Jak podaje ZUS, z urlopów rodzicielskich w Polsce obecnie korzysta tylko 1 proc. mężczyzn. Rząd rozpoczął prace nad projektem zmian w Kodeksie pracy, które m.in. wprowadzą dodatkowe dwa miesiące urlopu rodzicielskiego dostępne tylko dla mężczyzn. To ważny krok na drodze do umożliwienia kobietom szybszego powrotu na rynek pracy oraz zwalczania szkodliwego stereotypu, że opieka nad dzieckiem jest zajęciem tylko dla matki.
Olga Kozierowska – prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku
W świetle aktualnie obowiązujących przepisów mężczyzna może, ale nie musi korzystać z urlopu rodzicielskiego. W praktyce, według danych udostępnianych przez ZUS, robi tak zaledwie 1 proc. Rozpoczęcie przez sejm prac nad formalną zmianą tej sytuacji i wprowadzeniem dodatkowych dwóch miesięcy urlopu rodzicielskiego, z których będą mogli skorzystać tylko ojcowie, jest więc istotnym krokiem w kierunku budowania większej równości na rynku pracy i umożliwienia kobietom szybszego powrotu do aktywności zawodowej.
Po powrocie z urlopu macierzyńskiego kobiety dotyka zjawisko nazywane przez socjologów „karą za macierzyństwo” – przez nawet 2-3 lata nie są brane pod uwagę, kiedy w firmie pojawia się możliwość awansu. Omija je też tzw. podwyżka inflacyjna, a większość firm tego później nie wyrównuje. Z raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że pracujące matki w Polsce płacą wysoką cenę – niemal 40 proc. badanych przedsiębiorczyń twierdzi, że prowadzenie firmy utrudnia im życie rodzinne, a u niemal ¼ nie ma równego podziału obowiązków rodzinnych z partnerem.
Ta zmiana w Kodeksie pracy to również dobra wiadomość dla mężczyzn – w Polsce cały czas funkcjonuje stereotyp, że opieka nad dzieckiem należy do matki, a przecież coraz więcej młodych ojców chce się w nią angażować. Badania jasno pokazują, że kiedy oboje rodziców angażuje się w wychowanie dzieci lepiej się uczą, rzadziej mają problemy psychologiczne i psychiatryczne, mają wyższą odporność i są szczęśliwsze. Myślę, że nowe przepisy to również krok na drodze do zwalczenia tych podświadomych uprzedzeń wobec ojców, którzy chcą zajmować się własnymi dziećmi.
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest największą i najstarszą społecznością kobiet przedsiębiorczych w Polsce. Jej misją jest kompleksowe wspieranie kobiet i młodzieży, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń. Fundacja aktywnie działa na rzecz rozwoju polityk diversity&inlusion oraz równego wykorzystania talentów kobiet i mężczyzn w biznesie i na rynku pracy. Współzałożycielkami Fundacji są Olga Kozierowska oraz Olga Legosz. Do flagowych projektów organizacji należą: program aktywizacji zawodowej kobiet Sukces TO JA, ogólnopolski konkurs Bizneswoman Roku, Klub Champions of Change, projekt edukacyjny Fun.Tech.Future., program YEP.Academy aktywizujący młodych ludzi oraz kampanie społeczne #StaćmnienaSukces, #NiePrzepraszamZa i #SILNIEJSIRAZEM.
Źródło: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką